Jutud juhiga -vestlussari lastega

Algus / Teated / Jutud juhiga -vestlussari lastega
Jutud juhiga -vestlussari lastega

Meie lasteaial on sel aastal väärtuse KOOSTÖÖ aasta!

Ja selle teema-aasta raames oleme algatanud laste kaasamise sarja „Jutud juhiga“.

“Jutud juhiga” sarjas osalesid kõikide aiarühmade 5-7 aastased lapsed ja need jutud kestsid oktoobrist 2021- veebruarini 2022.

Sarja mõte oli luua teadlikult laste ja juhi vestlusringid, et avada enam laste vaadet lasteaia eluolule ja olla teadlik dialoogipartner lapsele. Suurem ja kõlavam siht oli kaasata lapsed juhtimisprotsessidesse, lapsi puudutavate teemade aruteludesse ja luua võimalusi koostööks igal tasandil. Lapsest lähtuvas tegevuskultuurist ja projektõppest tulenevalt on üha olulisem luua võimalusi koostöiseks õppimiseks ja üksteise märkamiseks, lähtudes sealjuures kolmest psühholoogiliselt põhivajadusest –kuuluvus (seotus), autonoomia (valikud, iseseisvus, vastutus) ja kompetents (tunnen, et tulen toime, saavutan eesmärke), et kujuneks ennastjuhtiv, õnnelik õppija ja inimene.

Teiseks väga oluliseks eesmärgiks oli rühma meeskondade omavahelise koostöö soodustamine väljaspool lasteaeda (personalil võimalk sel ajal ennast koos „tuulutamas“
käia – näituse külastus, kohvik või jalutuskäik) sel ajal, mil direktor vestles lastega.

Laste käest küsiti: Mis sulle lasteaias kõige rohkem meeldib?, Mis õues meeldib (mis väljak)?, Mis toas?, Millised inimesed?, Mida sooviksid muuta?, Millised söögid maitsevad?, Mis asi see õppeaed on ja mida seal tehakse? Mis on koostöö ja kuidas seda teha saab?

Laste head mõtted said kõik kenasti kirja ja tõid kaasa mitmeid muutuseid. Kõige suurema ja nähtavama muutuse toob kevad/suvi 2022 paigaldatav seiklusrada autoväljakul, väiksemad, kuid samaolulised muudatused toimusid nii suurtel kui väikestel – väiksemad said väljendada oma mõtet ja sellega arvestati, suuremad said selgemaks laste vaate ja arvestasid sellega – ikka koos kasvamine (Rõõmutarekese visioon).

Laste mõtteid koostööst:

  • koostöö on, et kaks inimest teevad nagu koos tööd, üks teeb ühte asja ja teine teist asja ja siis see on koostöö;
  • või kui keegi aitab teist, aitad teist;
  • 7 pöialpoissi on koostöö, Lumivalgekest tead, seal tegid päkapikud ka koostööd;
  • siis kui keegi abi vajab, siis ulatad talle;
  • väikeste sõpradega kuidas– aitame neid. Aitame neid. Ütleme neile olge lahked, jagada;
  • me teeme sõbraga nii koostööd, et koos joonistame;
  • või paneme koos puslet kokku;
  • teised töötavad ja aitavad sind ja kõik koos teeme;
  • nagu eides ja taadis, poeg ja õde ja kass ja hiir – kõik koos;
  • koostöö on see, kui keegi saab haiget siis sa lohutad teda
  • et kui sa ehitad maja sõbraga või 100 inimesega, siis oleme sõbralikud;
  • teed koos ühe asja valmis;
  • kui kellelgi on vaja abi, siis sa aitad teha;
  • koostöö on, kui teed midagi koos sõbraga – näiteks mängid;
  • et sa tahad kellegagi koos, kui legoklotsi ei saa, siis aitad;
  • kui keegi teeb võrkkiigele hoogu;
  • siis kui kellelgi läheb midagi katki, siis sa aitad tal uuesti teha;
  • see võiks tähendada seda, et me kõik aitame üksteist, töötame koos nagu uurime asju koos, lõbutseme koos, saame tülidest läbi;
  • see tähendab, et teeme kõik asjad koos ära ja sõbralikult ja kõik oleme sõbrad ilusti;
  • teeme kõike koos;
  • et ma arvan, et keegi ei ütle roppusi ega löö kedagi;
  • saame tülidest aru, et saame ise tülid ära lahutatud ja saame neist lahti ja oleme jälle sõbrad;
  • et sa ei löö mitte kedagi;
  • see, et sa pead kokkulepetest kinni.

Ja mõtteid, mis aitavad elus edasi: 

  • Mulle meeldis see, et olin ükskord üksinda lõunal ajal ja siis oli nii vaikne – mulle meeldis see, ma lihtsalt pikutasin diivanil.
  • Kui õues olime suvel, siis vaatasin taevast ja see oli nii mõnus, see meeldis mulle väga. Suvel saab päevitada ja see meeldibki mulle.
  • Mulle meeldib see, et suvel saab niimoodi olla lasteaias, et ei pea kingi hoidma jalas, vaid õhk tuleb läbi ja see on nii mõnus.
  • Jaa, mulle meeldib lasteaias, mul on kaks sõpru. Meie tiimi nimi on kolm kirssi.
  • Siis kui keegi ei räägi, tõstke käed, kes ei räägi – ok, ma siis räägin – mulle meeldib kõige rohkem mängida teiste oma sõpradega ja lõbutseda toas.
  • Mul on see soov, et tuppa tuleks veel mõni ruum. Sest meil on juba ammu kahjuks seinad ees.
  • Vahepeal kui pean liiga kaua kõndima, siis hakkan väsima. Lõbusaid mänge peab ka tegema, ei ole väga lihtne võimelda näiteks kombega.
  • Suurte inimestega saab ka koostööd teha. Ta teeb Ahtiga koostööd, Ahti oli mu lemmiksõber.
  • Räägime asjadest, meil on suu. Sõnadega võib ka haiget teha, seda peab ka meeles pidama.
  • Vaat kui sa suureks saad, siis oledki suur.
  • Unistused – mingid huvitavad raamatud võiks rühmas veel olla, meil on need läbi loetud.
  • Unistused – joonistamise tahvel võiks ka olla, seal ju õpetaja joonistab.
  • Unistused – tahan, et oleks üks nurk, kus saab mingeid asju meisterdada.
  • Mul on isegi oma lemmiksõber. Mulle meeldib päris mitu last.
  • Õppeaiast – et ei peaks ostma nii palju asju. Et ükskord võib juhtuda nii, et terve toit saab otsa ja siis saame sealt võtta.
  • Enne oli meil ükskord väga soe päev ja Ahti ehitas meile masina, kuhu vajutad ja siis see peseb porgandi.
  • Lapsed käivad lasteaias, sest…..Võibolla sellepärast, et kui vanemad lähevad tööle, siis kuhu nad oma lapse jätavad? Lasteaias meeldib mulle kõige rohkem kogu lasteaed.
  • Unistused –  nagu mängu salakohta tahaks, ikka väga peidus, aga et laps leiaks üles, mängudiivanid ja mängutelekas sinna – selline salamängumaja.
  • Unistused – takistusrada võiks ka olla, mina olen ka mõelnud, kõik lapsed olid ka mõelnud. Saavad seal rippuda – aga mis juhtub, kui kukud alla? – sa ju harjutad ja sa ei pea lõpuni minema, alla pannakse matid, kuhu pehme maanduda.
  • Unistused – sooviksin treppidele sellist asja, et seal peal oleks liutoru, et lased alla ja treppi ei olegi vaja.
  • Miks ei ole hommiku ja õhtusöökide kohta küsimusi ka?
  • Miks meie lasteaia nimi on Rõõmutarekee? Tahan, et oleksid rõõmsad lapsed. Miks ei võiks olla Rõõmutarretis?
  • Tahaksin seda basseini suvel kasutada ja ujuda. Aga vett ei saa, sest vesi on liiga kallis. Ahti ütles, et see on siseujula.
  • Mis korstnad on meie lasteaia maja peal? Mina arvasin, et puukütte korstnad.
  • Mängu ajal saab olla koos ning mängu ajal võib uusi sõpru leida.
  • Õppekäigud ja matkad on kõige lahedamad.
  • Kaia-Liis on terve maja õpetaja.
  • Mängida, sõpradega mängida, saada nendega kõige paremaks sõbraks!
  • Mulle meeldib matemaatika, sest see on nii lihtne.
  • Ma tean, miks sa neid küsimusi teha tahad – sest äkki on lastel rohkem mõtteid.
  • Unistused – arsti ja meisterdamise ja puzzleasju võiks olla. Meil võiks ikka kaks karpi olla ja neid jagada. Malle toob meile neid juurde! Kust? Oma kodust!
  • Merlin tahab korraldada kogu aeg mingeid huvitavaid asju, sellepärast, et oleme seda kohta juba 1000 korda näinud, ta tahab, et midagi huvitavat oleks ka.

Sellele silmiavavale, naljakale ja põnevale teekonnale sobib hästi meie lasteaia täiskasvanutele omane mõte – “Koos kasvamise teekonna algus saab alguse soovist ja tahtest teekonnale minna”!

See artikkel on avaldatud rubriigis Teated. Lisa lemmikutesse kasutades püsilinki.