TERVIS/HEAOLU |
|
- väärtuspõhisus (hoolivus, koostöö, pühendumus), visiooni “Rõõm koos kasvamisest teadlik rakendamine (NÕK – enesejuhtimine, koostöine õppimine, õppija on aktiivne, elukestev õpe, sidus meeskond, heaolu), väärtuste ja tervise naiskond
- teadlik koostöine õppimine – NÕK, õppeprotsess, arengupsühholoogia, teaduspõhisus, tulevikuoskused, vaimne tervis
- õppija arengu toetamine
|
|
PSÜHHOSOTSIAALNE e suhte keskkond |
VAIMNE – ühtne, toetav väärtusruum |
FÜÜSILINE – heaolu läbi teadliku tervisekäitumise: |
|
Tugevdan ja hoian:
- subjektiivne heaolu – väärtuspõhisus, individuaalsus, suhted, kasvukeskkond
- suhted – enesejuhtimine, mõju
- turvalisus
- koostöine õppimine, koostööoskused
- valikud, iseseisvus, vastutus
|
Tugevdan ja hoian:
- väärtuskasvatus
- õnnelik inimene
- tervisevitamiinid
- ennetustegevus
|
Tugevdan ja hoian:
- ohutu, turvaline
- liikumisharjumus
- tervislik toitumine
- puhkus/uni
- positiivne eluhoiak
- eneseteenindamine
- õpikeskkond/loodus
|
|
Tegevused eesmärkide saavutamiseks |
|
ENESEJUHTIMINE
- väärtusarendus – Tartu Ülikooli tunnustusprogramm “Väärtuspõhine lasteaed”, – väärtuste märkamine, refleksioon, harjumuse kujundamine, tagasisidestamine
- enesejuhtimine – koolitused, ennetusprogrammid (samm-sammult, vaikuseminutid, oskuste õpe, persona dolls)
- koos loodud väärtuspõhised kokkulepped
- kaunid kunstid – eneseväljenduse mitmekesistamine
- mäng – mängu väärtustamine, võimaldamine, jälgimine
|
KOOSTÖÖ
- meeskond – koostöövalmiduse tõstmine, ühine eesmärk
- koostöö huvigruppidega (ühisala, väärtuspõhisus)
- kogukonna ühine väärtusruum – väärtustel põhinevad, ettevõtlust ja heategevust mudeldavad ühistegevused (Unistuste päev, laadad, talgud, ühisüritused jne)
- koolitused –professionaalne areng ja kogukonna koolitused
- parimate praktikate jagamine, inspireerimine (teised lasteaiad, erispetsialistid)
- märkamine, tunnustus, enda ja teiste väärtustamine
- rahvusvaheline koostöö – vabatahtlikega, projektid
|
ÕPIHARJUMUSED
- elukestev õpe
- õppimis-ja kohanemisvõime
- ettevõtlikkus ja iseseisvus, valikute võimaldamine
- päevadisain – kaasatus, õpiharjumuste kujundamine
- mänguline õpe
- september – teadlik kohanemise kuu
- päevadisain
- terviseteadlike harjumuste kujundamine – hügieen
- ohutus, turvalisus, esmaabi
|
LIIKUMINE
- liikumistegevused
- õuelasteaed – õues igal võimalusel (söömine, maksimaalselt õues viibimine)
- ühine lugemishommik (kogukond)
- huviringid
- igakuised, järjepidevad õppekäigud, traditsioonid, matkad
- ohutus sh liikluskasvatus
|
|
TERVE JA ÕNNELIK LAPS
- kaasatus, usaldussuhe ja koostöö koduga
- arengupotentsiaali avamine
- kaasav haridus, HEVKO tegevus, märkamine, arenguvajaduse toetamine – õppija individuaalsuse ja eripära arvestamine (logopeed, TÕNK, mänguterapeut)
- terviseteadlikkus (hügieen + tervise vitamiinid)
|
TOITUMINE
- oma toidu kasvatamine ja kokandus – salatid, võileivad, terviseampsud, smuutid jne)
- tervislik ja tasakaalustatud toitumine, terviseampsud
- projektid: linnaaiandus, PRIA
- lihavaba teisipäev
|
|
TOETAVAD SUHTED
- Ühendus, kontakt, usaldussuhe (loomine, hoidmine, tervendamine)- suhete teadlik juhtimine, teadlik grupijuht
- väärtuspõhised, õppija (sh töötaja potentsiaali avavad, arengut toetavad tegevused (õpiringid, koosolekud, koolitused, koostöögrupid)
- koostöögrupid (väärtus, sisehindamine, robootika, linnaaiandus – huvipõhisus)
- kaasav, väärtuspõhine organisatsioonikultuur – koostöö perede, kogukonna, partneritega
- mentorlus, tuutorlus – uue meeskonnaliikme kohanemise toetamine
- meeskonna-ja personaalsed vestlused (grow, kovisiooni erinevad meetodid nt väärtustav uurimine)
- jaatav, positiivne eluhoiak, proaktiivsus, mudeldamine ja eeskuju, väärtuspõhisus
|
KESKKOND
- teadlik liikumiaktiivsuse tõstmine – liikumishommikud, õues oleku aeg, osavõtt toetavatest tegevustest (matkad, spordihommikud jne)
- positiivne ja avatud õpikeskkond- julgustavad ja hoidvad, koostöised suhted
- toetav, rahulik, turvaline
- interaktisoon – oma mõju märkamine (kanad, putukate kuningriik, kokkulepped, suhe)
- autonoomia/iseseisvusmitmekesine
- keskkonnateadlikkus ja -kasvatus – õueala igapäevase liikumistegevuse toetamiseks
- laps on ühiskonna osa
- ei eksi, vaid kogeme – küsimus, mida õpime – millist kogemust pakub õpikeskkond – väärtuskasvatus
PUHKUS/UNI
- ühine magamisruum – kokkulepped, heaolu
- vaikuseminutid
- vaikne tund – koolieelikud ei maga 20 + aastata, vajaduspõhisus (varajane keeleõpe, projektid, logopeedi keelering, individuaalsed tegevused, teadlik paus)
|
|
|
LASTEAIARAHU
- Vaikuseminutid, meelerahu
- Rühmade koostööprojektid
- teema-aastad
- töörõõm – lasteaia meeskonna võimestamine (tabel allpool)
- koostöögrupid (väärtused, tervisedendus)
- meeskonna ühistegevused, traditsioonid – seotus/kuuluvus
- lasteaiapere ühistegevused – seotus/kuuluvus, kaasatus, tähendurikkus
|
VÄÄRTUSKASVATUS
- väärtuskasvatus – teema-aastad, tegevused ja reflektsioon, lastekirjandus (Raamatu-reeded), linnaaiandus (oma mõju märkamine, kaasatus)
- projektõpe – õppija on aktiivne
- heategevus
- eesti kultuuritraditsioonide väärtustamine ja teiste kultuuride austamine
- töö enda arusaama ja uskumustega (ühiskoolitused, sihiseade, koolitused, väärtusseminarid
|
AKTIIVÕPPEMEETODID
- projektõpe – lapsest lähtuv töömeetod – õppija aktiivne tegevus; laps konstrueerib ise uusi teadmisi; õppimine toimub interaktsioonis; rakendatakse omandatud teadmisi
- lapse huvi, kaasatus, mäng – aktiivseim osapool protsessis; suheldes kaaslaste ja keskkonnaga; osaleb praktilistes/elulistes/olulistes tegevustes; omandab läbi enda kogemuste; uurimise; omaalgatus; loob seoseid, teeb järeldusi; on loov, innovaatiline; avaldab arvamust, jagab kogemusi; osaleb õppe kavandamises; teeb valikuid ja analüüsib tehtut
- suhe – õpetaja, õppija, keskkond
- arengupotentsiaali avamine – NÕK ja lapsest lähtuv tegevuskultuur
TEHNOLOOGIA JA INNOVATSIOON
- tulevikuoskused, digitehnoloogia
|
ÕPIKESKKOND/LOODUS
- õueala ja õppeaed
- liigirikkus ja mitmekesisus
- siseruumid – turvalised, ohutud
- inspireeriv õpikeskkond:
- keskkonnateadlikkus, kompostimine, talikülv
- turvalisus, ohutus
- eestvedamine, inspireerimine, laste kaasamine – õue-elu edendamine (talgud, õue-raamatukogu, tegevuskeskused, vabad vahendid) – väliskülalised, inspiratsioonikohtumised, õppevisiidid, projektid
|
|