Tervisedendus

Tervisedendus Rõõmutarekese Lasteaias

  TERVIS/HEAOLU
  • väärtuspõhisus (hoolivus, koostöö, pühendumus), visiooni “Rõõm koos kasvamisest teadlik rakendamine (NÕK – enesejuhtimine, koostöine õppimine, õppija on aktiivne, elukestev õpe, sidus meeskond, heaolu), väärtuste ja tervise naiskond
  • teadlik koostöine õppimine – NÕK, õppeprotsess, arengupsühholoogia, teaduspõhisus, tulevikuoskused, vaimne tervis
  • õppija arengu toetamine 
PSÜHHOSOTSIAALNE e suhte keskkond VAIMNE – ühtne, toetav väärtusruum FÜÜSILINE – heaolu läbi teadliku tervisekäitumise:
Tugevdan ja hoian:   

  • subjektiivne heaolu – väärtuspõhisus, individuaalsus, suhted, kasvukeskkond
  • suhted – enesejuhtimine, mõju
  • turvalisus
  • koostöine õppimine, koostööoskused
  • valikud, iseseisvus, vastutus
Tugevdan ja hoian:

  • väärtuskasvatus
  • õnnelik inimene
  • tervisevitamiinid
  • ennetustegevus

 

Tugevdan ja hoian:

  • ohutu, turvaline
  • liikumisharjumus
  • tervislik toitumine
  • puhkus/uni
  • positiivne eluhoiak
  • eneseteenindamine
  • õpikeskkond/loodus
Tegevused eesmärkide saavutamiseks
  ENESEJUHTIMINE

  • väärtusarendus – Tartu Ülikooli tunnustusprogramm “Väärtuspõhine lasteaed”, – väärtuste märkamine, refleksioon, harjumuse kujundamine, tagasisidestamine
  • enesejuhtimine – koolitused, ennetusprogrammid (samm-sammult, vaikuseminutid, oskuste õpe, persona dolls)
  • koos loodud väärtuspõhised kokkulepped
  • kaunid kunstid – eneseväljenduse mitmekesistamine
  • mäng  – mängu väärtustamine, võimaldamine, jälgimine
KOOSTÖÖ

  • meeskond – koostöövalmiduse tõstmine, ühine eesmärk
  • koostöö huvigruppidega (ühisala, väärtuspõhisus)
  • kogukonna ühine väärtusruum – väärtustel põhinevad, ettevõtlust ja heategevust mudeldavad ühistegevused (Unistuste päev, laadad, talgud, ühisüritused jne)
  • koolitused –professionaalne areng ja kogukonna koolitused
  • parimate praktikate jagamine, inspireerimine (teised lasteaiad, erispetsialistid)
  • märkamine, tunnustus, enda ja teiste väärtustamine
  • rahvusvaheline koostöö – vabatahtlikega, projektid
   ÕPIHARJUMUSED

  • elukestev õpe
  • õppimis-ja kohanemisvõime
  • ettevõtlikkus ja iseseisvus, valikute võimaldamine
  • päevadisain – kaasatus, õpiharjumuste kujundamine
  • mänguline õpe
  • september – teadlik kohanemise kuu
  • päevadisain
  • terviseteadlike harjumuste kujundamine – hügieen
  • ohutus, turvalisus, esmaabi
   LIIKUMINE

  • liikumistegevused
  • õuelasteaed – õues igal võimalusel (söömine, maksimaalselt õues viibimine)
  • ühine lugemishommik (kogukond)
  • huviringid
  • igakuised, järjepidevad õppekäigud, traditsioonid, matkad
  • ohutus sh liikluskasvatus
   TERVE JA ÕNNELIK LAPS

  • kaasatus, usaldussuhe ja koostöö koduga
  • arengupotentsiaali avamine
  • kaasav haridus, HEVKO tegevus, märkamine, arenguvajaduse toetamine – õppija individuaalsuse ja eripära arvestamine (logopeed, TÕNK, mänguterapeut)
  • terviseteadlikkus (hügieen + tervise vitamiinid)
    TOITUMINE

  • oma toidu kasvatamine ja kokandus – salatid, võileivad, terviseampsud, smuutid jne)
  • tervislik ja tasakaalustatud toitumine, terviseampsud
  • projektid: linnaaiandus, PRIA
  • lihavaba teisipäev
   TOETAVAD SUHTED

  • Ühendus, kontakt, usaldussuhe (loomine, hoidmine, tervendamine)- suhete teadlik juhtimine, teadlik grupijuht
  • väärtuspõhised, õppija (sh töötaja potentsiaali avavad, arengut toetavad tegevused  (õpiringid, koosolekud, koolitused, koostöögrupid)
  • koostöögrupid (väärtus, sisehindamine, robootika, linnaaiandus – huvipõhisus)
  • kaasav, väärtuspõhine organisatsioonikultuur – koostöö perede, kogukonna, partneritega
  • mentorlus, tuutorlus – uue meeskonnaliikme kohanemise toetamine
  • meeskonna-ja personaalsed vestlused (grow, kovisiooni erinevad meetodid nt väärtustav uurimine)
  • jaatav, positiivne eluhoiak, proaktiivsus, mudeldamine ja eeskuju, väärtuspõhisus

 

    KESKKOND

  • teadlik liikumiaktiivsuse tõstmine – liikumishommikud, õues oleku aeg, osavõtt toetavatest tegevustest (matkad, spordihommikud jne)
  • positiivne ja avatud õpikeskkond- julgustavad ja hoidvad, koostöised suhted
  • toetav, rahulik, turvaline
  • interaktisoon – oma mõju märkamine (kanad, putukate kuningriik, kokkulepped, suhe)
  • autonoomia/iseseisvusmitmekesine
  • keskkonnateadlikkus ja -kasvatus – õueala igapäevase liikumistegevuse toetamiseks
  • laps on ühiskonna osa
  • ei eksi, vaid kogeme – küsimus, mida õpime – millist kogemust pakub õpikeskkond – väärtuskasvatus

   PUHKUS/UNI

  • ühine magamisruum – kokkulepped, heaolu
  • vaikuseminutid
  • vaikne tund – koolieelikud ei maga 20 + aastata, vajaduspõhisus (varajane keeleõpe, projektid, logopeedi keelering, individuaalsed tegevused, teadlik paus)
LASTEAIARAHU

  • Vaikuseminutid, meelerahu
  • Rühmade koostööprojektid
  • teema-aastad
  • töörõõm – lasteaia meeskonna võimestamine (tabel allpool)
  • koostöögrupid (väärtused, tervisedendus)
  • meeskonna ühistegevused, traditsioonid – seotus/kuuluvus
  • lasteaiapere ühistegevused – seotus/kuuluvus, kaasatus, tähendurikkus

 

 

 

VÄÄRTUSKASVATUS

  • väärtuskasvatus – teema-aastad, tegevused  ja reflektsioon, lastekirjandus (Raamatu-reeded), linnaaiandus (oma mõju märkamine, kaasatus)
  • projektõpe – õppija on aktiivne
  • heategevus
  • eesti kultuuritraditsioonide väärtustamine ja teiste kultuuride austamine
  • töö enda arusaama ja uskumustega (ühiskoolitused, sihiseade, koolitused, väärtusseminarid

 

 

AKTIIVÕPPEMEETODID

  • projektõpe – lapsest lähtuv töömeetod – õppija aktiivne tegevus; laps konstrueerib ise uusi teadmisi; õppimine toimub interaktsioonis; rakendatakse omandatud teadmisi
  • lapse huvi, kaasatus, mäng – aktiivseim osapool protsessis; suheldes kaaslaste ja keskkonnaga; osaleb praktilistes/elulistes/olulistes tegevustes; omandab läbi enda kogemuste; uurimise; omaalgatus; loob seoseid, teeb järeldusi; on loov, innovaatiline; avaldab arvamust, jagab kogemusi; osaleb õppe kavandamises; teeb valikuid ja analüüsib tehtut
  • suhe – õpetaja, õppija, keskkond
  • arengupotentsiaali avamine  – NÕK ja lapsest lähtuv tegevuskultuur

TEHNOLOOGIA JA INNOVATSIOON

  • tulevikuoskused, digitehnoloogia
ÕPIKESKKOND/LOODUS

  • õueala ja õppeaed
  • liigirikkus ja mitmekesisus
  • siseruumid – turvalised, ohutud
  • inspireeriv õpikeskkond:
  • keskkonnateadlikkus, kompostimine, talikülv
  • turvalisus, ohutus
  • eestvedamine, inspireerimine, laste kaasamine –  õue-elu edendamine (talgud, õue-raamatukogu, tegevuskeskused, vabad vahendid) – väliskülalised, inspiratsioonikohtumised, õppevisiidid, projektid